Mi az a BLOG?
A blog egy olyan periodikusan újabb bejegyzésekkel bővülő weboldal, amely ezek sorozatából áll, függetlenül attól, hogy mi az oldal témája, formája és hogy nyilvánosan elérhető-e. A bejegyzések leggyakrabban – de nem szükségszerűen – fordított időrendi sorrendben vannak. A blogok többsége nyilvános weblapként működik bármely internethasználó által elérhetően. Az eredeti „weblog” kifejezés a „web” és „log” (napló) szavak összetételéből keletkezett, ebből rövidült a mára bevetté vált blog alakká.
Témája sokrétű: lehet interneten közzétett személyes, egyéni napló, de lehet egyéni vagy csoportos politikai véleménynyilvánítás vagy üzleti jellegű kommunikáció eszköze is, és lehetségesek tematikus blogok is (például kifejezetten irodalommal foglalkozó).
Ennek megfelelően a szerzők köre az alkalmi szerzőktől a nagy írói közösségekig, sőt vállalatokig terjed. Sok blog teszi lehetővé a látogatóknak nyilvános megjegyzések írását az egyes bejegyzésekhez, ami közösségek kialakulásához vezethet.
Blogolás és kultúra
A blogok esetében gyakran bőven elég a sikerhez, ha erős véleményed van, és azokról a dolgokról is mersz írni, amelyekről más nem.
A blogolás inkább a technológiáról, különféle témákról, gondolatokról, mint a politikáról szólt, és így a blogokat és közösségeket működtető eszközök elterjedése összekötötte a bloggolást a Nyílt Forráskód mozgalommal. Olyan írók, mint Larry Lessig és David Weinberger, nem csak a blogolás népszerűsítésére használták blogjukat, hanem eltérő társadalmi modellek népszerűsítésére is.
Az egyik aktuális vita témája az újságírók és a bloggerek körében, hogy a weblogolás mit jelent a hírek megjelenése és a tudósítás szempontjából. Ez a szellemi tulajdonról és a tömegmédia társadalmi szerepéről szóló kérdésekhez vezet.
Sok blogger elhatárolja magát a média „fő áramlatától”, míg mások más csatornán kommunikáló média tagjainak érzik magukat.
Sok bloggernek nagy tervei vannak, és a bloggolást a Nyílt Forráskód Politika részének tekintik, vagy a politikában való részvétel növelésének lehetőségeként, így segítve a vita kereteinek meghatározását. Azonban az intézmények a blogolást a „szűrő megkerülésének” tekintik, és közvetlen üzeneteket juttatnak el a nyilvánossághoz (ld. marketing).